Col·labora

Vols col·laborar i donar el teu suport a La Calamanda? Volem continuar informant-te i complir amb un gran repte: el de oferir-te una informació de qualitat i independent.

Necessitem de tu i de gent que crega amb aquest projecte. Informa't

Caixa Vinaròs: 95 3174 5899 9420 4185 8016

Caixa Rural Benicarló: IBAN ES63 3162 1299 2916 3740 8715


606 85 34 89 // 652 95 35 31

territori cultural

El Festival d’Acció Poètica Bouesia rep el Premi Cura Castillejo al propositor més desaforat

El lliurament es va fer dissabte en el marc del Festival Nits d’Aielo al Centre del Carme de València

El Festival d’Acció Poètica Bouesia ha rebut un reconeixement important per la seua aportació a l’art sonor. Es tracta del Premi Cura Castillejo al propositor més desaforat, un premi que ha arribat enguany a la desena edició i que té entre el llistat de premiats noms de reconegut prestigi internacional com el compositor i director nord-americà Phil Niblock, l’artista sonor Miguel Molina, la cantant i perfomer Fátima Miranda o Nicolas Collins, compositor nord-americà de música electrònica i un dels pioners en l’ús de micro-ordinadors en directe per fer música.
“Recuperar les tradicions orals més profundes; repescar amb la boca, amb el llenguatge i amb la música, al carrer o al riu ebri Ebre les formes artístiques més heterogènies per fer de l’art un lloc idoni per al fracàs, com deia Carles Hac Mor, i per fer de la contradicció un punt de trobada” són alguns dels arguments exposats per atorgar a la Bouesia aquest prestigiós premi que és la primera vegada que es dóna a un festival. El lliurament es va fer el passat dissabte, 4 de novembre en el marc de la vintena edició del Festival Nits d’Aielo que es va celebrar al Centre del Carme de València i que va retre homenatge a Yves Klein recuperant una de les seues performances més conegudes. En representació del Festival Bouesia hi van assistir els seus co-directors, Miquel Àngel Marín i Rafael Tormo, i els bouetes Ester Xargay, Javier Caballero, Carles Andreu i Joan Bonet.
“La importància del premi ve en gran part de qui l’atorga i a qui representa”, ha assenyalat Miquel Àngel Marín. Així darrera el jurat del Cura Castillejo hi ha, entre d’altres, el campanòleg i artista sonor Llorenç Barber; l’etnomusicòloga Montserrat Palacios, el catedràtic d’Art Sonor de la Universitat Politècnica de València, Miquel Molina; i el poeta visual i sonor Bartomeu Ferrando.

El premi porta el nom del capellà Juan Garcia Castillejo, autor el 1944 del llibre “La telegrafía rápida, el triteclado i la música eléctrica”, en el qual descriu com als anys 30 va crear un aparell electrocompositor, la qual cosa el converteix en un visionari i un pioner de la música contemporània i experimental. Aquest guardó recupera la figura d’aquest músic avançat al seu temps, al mateix temps que reconeix a músics o col·lectius que es caracteritzen per fer propostes que se’n surten dels motlles més convencionals.

Premi a Bouesia, un any després de la seua disolució per manca de suport institucional

Aquest premi li arriba a la Bouesia just un any després de la seua dissolució com a festival, per manca de suport institucional. Nascut a Deltebre el 2005 impulsat per l’Associació Cultural Rabera de Bouetes, es va transformar en un certamen nòmada per diferents municipis de les Terres de l’Ebre i de fora que durant dotze edicions va saber transformar en contemporaneïtat la cultura popular més perifèrica i generar una simbiosi indissoluble entre cultura i territori. “El premi Cura Castillejo és un reconeixement a tots el que el van fer possible”, ha afegit Miquel Àngel Marín.
El regal que ha acompanyat el premi és una partitura autògrafa de Llorenç Barber amb la figura d’un bou i les notes de la Marxa del torejador de l’òpera Carmen de Bizet.

La Calamanda no es fa responsable de les opinions emeses a través dels articles dels col·laboradors o de les declaracions dels invitats, ni les acceptem com a nostres ni tampoc tenim perquè compartir-les. Queden, per tant, emmarcades en el dret a la llibertat d'expressió, un dret que tampoc no contempla insults ni desqualificacions personals, més enllà del que implique una crítica a una gestió determinada.